tisdag 3 juli 2012

Proud Cock

Nu är man Malmöbo. Tegelstaden i söder får visa vad den har att erbjuda. Det är regn blandat med sol, blandat med öl och falafel. Men jag kommer att åka upp till dalaskogarna i veckan. Vad är väl tio timmar på tåg? Det blir begravning på fredag och mammas födelsedag på lördag. Sorg och fest på samma gång, men jag vet att Eva helst hade velat att vi alla skulle festa och skratta och glädjas åt allt som är. Det kommer vi att göra, så småningom.

Jag vill passa på att påpeka att jag kommer åter igen att ställa ut konst vid Kultur i Tiomilaskogen, på samma plats som förra året, vid Tyngsjö. Det blir en blandning av akvareller och oljemålningar, mestadels stilleben. Det var väldigt lyckat förra året, och jag hoppas det kommer många besöker detta året också.

Jag målar och filosoferar. Oljefärgen gör inte alltid som jag vill, men det växer fram bilder för det. Akvarellerna flyter fram, där har jag större säkerhet, men det är förmodligen för att jag inte målat i olja på länge, och akvarellen är så snabb. Mitt tålamod är inte på topp.

Lars Lerin inspirerar fortfarande, och när jag såg hans oljemålningar från 70-talet på Auktionskammaren kliade det i fingrarna efter att måla i olja. Han har en burdus, ryckig men säker penselföring. Jag försöker mig på lite andra motiv än stilleben, så tuppen får stå modell. Tuppen som ansågs jaga bort onda andar och mörker med sitt galande. Symbolen för manlighet och nya, ljusa tider.

1 kommentar:

  1. Den där tuppen gillar jag!! Mycket vacker.Den har du verkligen lyckats med.Ha det så gott nere i söder, så ses vi,nästa gång du dyker upp. Kram A-K

    SvaraRadera