fredag 16 juli 2010

Fab in Balkan

Ganska nyligen hemkommen från Kroatien. Jag och Matko åkte den 7:e Juli, på min mammas födelsedag, för att på kvällen landa i Zadar. Vårt plan blev dock försenat eftersom någon hade bestämt sig för att skicka iväg sitt bagage men utan att själv hoppa på planet. Tänk er vilka frustrerande och högröda ansikten som växte fram bland passagerarna. "Neej, vi måste fram, vi missar fotbollen!"
Väl framme i Zadar missade vi första bussen mot Rijeka, vilket ledde till att vi fick ta nattbussen istället. Efter några öl och fyra timmar med Kroatisk buss som slingrade sig fram längs små kustvägar kom vi fram till Matkos hemstad kl 04:10. Vi blev upplockade i en skum Cabriolet och inackorderade i en lägenhet som låg uppe bland bergen. Bra läge med 10 min med buss in till centrum.
Första dagarna utforskade vi Rijeka och försökte mest ta det lugnt och njuta av staden. Vilket inte var så svårt eftersom det är en mycket vacker stad, gammal och full av liv. Katter solade sig på murarna och gömde sig bland träden. Klottriga husväggar tornade upp sig bredvid förstklassig arkitektur och vacker, konstnärlig grafitti prydde många fasader. Jag hittade även en stigmatisk Sfinx som jag genast blev vän med.
Grannorten Opatija var ett paradis. Den var väldigt turistinfluerad, men inte på ett dåligt vis. Det var mer som att Kroatien öppnade sig och gav av sig själv utan att snikna turister roffade åt sig allt som de kunde komma över. Det var en lugn och avslappnad plats. Det var i Opatija som jag åt en vansinnesgod njoki med tryffel. Bara det är värt att åka tillbaka för.
Vi blev även hembjudna till Matkos moster som bjöd på en kalasmåltid. Rätt efter rätt och två efterrätter och en hel del vin uppenbarade sig och förtärdes. Vi rullade hem. Hon bjöd även på kroatisk kultur i form av sång och musik. Det var riktigt trevligt! Dessutom gav hon mig en makeover i form av kläder och blingbling!
Förutom att äta, dricka massa Kroatisk öl och rakija och titta på staden så badade vi även en hel del. klippstränder och undangömda badplatser var det som gällde!
Jag skulle nog kunna tänka mig en villa i Kroatien, sen när man blir rik och lagom berömd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar