lördag 3 juli 2010

Vanity


Jag ligger halvt utslagen på soffan medan mannen lagar Dalmatisk måltid för två. Av någon outgrundlig anledning har jag magvärk. Jag skyller på värmen. Det är egentligen en mycket efterlängtad värme som breder ut sig, men just nu är svalka att föredra. Svalkan kommer från en nyinköpt bordsfläkt som måste vara något av det mest fantastiska människan uppfunnit. Visserligen vore väl ett par halvnakna, palmbladsviftande slavar att föredra men nu lever vi inte i romarriket, vilket jag till viss del gläds över. Den Dalmatiska måltiden består av en potatisrätt med spenat och lök och vegetariska cevapcici. Mycket gott!
Om några dagar åker vi till Kroatien, äntligen. Det ska bli skönt att komma hemifrån för en vecka och se något nytt. Jag ska ta med mig akvarellerna och försöka fånga bergen och havet.
Mannen diskar medan jag ligger här, det känns inte helt rättvist. Vi har druckit te och tittat på film, "The Countess" som handlade om Erzebeth Bathory och hur hennes fåfänga drev henne till att mörda unga, kvinnliga oskulder för att bada i deras blod. Detta för att hennes fantasier inbillade henne att hon blev yngre och vackrare av detta. Det var en bra film, och jag både sympatiserade med henne och fascinerades av det råa och kalla i hennes agerande. Samtidigt förbluffas man över hennes sadistiska drag utan någon helst medkänsla för sina offer. Om vi nu ska tro på historien och myterna runt henne. Kvinnor med makt och rikedomar var och är ett hot för somliga män.
Jag gjorde ett verk för några dagar sen som jag gav namnet "Vanity". Kanske hade Erzebeth något med det att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar