lördag 17 juli 2010

The pride of Eden


Molnen rullar in över landet. Somliga ser det som en lättnad, andra ser det som det värsta otänkbara. Som om Domedagen är nära och änglarna kallar till strid. Jag tror dock att vi genomlevt oändligt många domedagar genom tiderna.
Jag dricker halvblaskigt kaffe, lyssnar på Lady Gaga och har faktiskt varit husmoderligt duktig genom att tvätta min och killens semestertvätt. Jag vet, den har legat nedpackad i väskan i två dagar, men det tog liksom emot att öppna dragkedjan och känna Kroatiens mindre smickrande dofter i form av havsvatten, svett och kvalmig lavendel.
Ikväll blir det inflyttningsfest och födelsedagspartaj hos Angelina. Jag tänker nog mixa ihop lite drink på körsbärssprit och allehanda virke som kan tänkas fungera.
Nästa vecka blir det att bege sig mot Dalarna. Jag känner att kurbitsen kallar och fötterna skriker efter träskor och kroppen längtar efter en gedigen skinnväst. Kanske inte helt sant, men det ska bli kul att träffa nära och kära, dricka alldeles för dyr öl och njuta av skogen lite. Fan vad vi åker, Matko och jag. Det är nästan så man inte hinner andas. Jo jag vet, I-landsproblem, men något problem ska man väl ändå ha. kan jag inte klaga på dåligt dricksvatten och landminor så kan jag väl i alla fall klaga på vädret och att tiden rusar fram. För det gör den verkligen, men det betyder väl bara att allt är bra.
Sen var det ju det här med Pride. Klart man ska dit, gå i paraden och stolt visa att man är en homosexuell man och jubla och skrika och allt sånt där. Men jag tycker nog att det är bättre om man är stolt mer än en vecka om året. Jag ser män som håller varandra i handen på gatorna under Pride-veckan, men sen då?
Tänk om det hade varit annorlunda med Eva och Adam. Tänk om båda hade varit bisexuella eller homosexuella och tänk om de hade huggit huvudet av den där förbannade ormen. Det gjorde vi när vi hade snokar och ormar i vår trädgård. Kanske gillade de inte ens äpplen utan lät maskarna kräla runt i den där fantastiska frukten. Tänk om de ignorerade varandra, åt sig mätta på apelsiner och bananer och fann ett annat liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar