onsdag 12 januari 2011

Dreamscape Sheep


Jag är trött. Inatt hämtade vi upp två rymlingar på Arlanda. De hade flytt till Thailand i tre veckor. Men det var kul att se dem igen, och det gör det värt att man är lite trött idag.
Jag har avklarat kursen "muntlig kommunikation". Vi höll vårat avslutningstal idag. Det blev faktiskt rätt bra. Jag hyllade inspirationen med ett tal fyllt av absinth och konstnärliga metaforer.

Nu är jag, som sagt, snart en arbetslös kulturentreprenör. Men jag hoppas på att kunna driva mina projekt till ett skede där man känner sig nöjd. Jag ska passa på att skriva och måla så mycket som möjligt. Chagall har inspirerat mig mer och mer de senaste dagarna. Kanske är det de drömska bilderna som fångar mitt intresse. Hans mörka och robusta målningar får mig att tänka på barndomshemmet, speciellt där han skildrar getter,höns, får och hästar. Jag växte upp med sådana djur precis utanför mitt fönster.
Chagalls målningar gör mig rofylld. Det är en slags enkel, vardaglig glädje i hans skildringar. Det är en slags berättelse från förr, och det är så jag ser på hemmet där borta i dalarna. Min tavla blev en slags påminnelse och hyllning till den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar