fredag 14 januari 2011

Varghatet


Imorgon kommer jägare att skjuta varg. Eftersom jag kommer från Dalarna läste jag lite på de olika hemmatidningarna och jag blir inte direkt förvånad av det stora hat som många uttrycker för vargen. En del har egentligen inget direkt motiv för att skjuta vargen. En jägare uttryckte sig: "Skiten ska bort!" Är det jägarens enorma glädje i att döda som lyser igenom, eller kan det vara en gammal oförrätt som ligger och spökar? Om man har en jakthund och låter denne springa hejdlöst bland tallar och granar så finns det en risk att skogens primära invånare,alltså de med taggiga tänder, attackerar hunden. Jag tycker det snarare är vårdslöst av jägaren att inte sätta sig in i det scenariot att det faktiskt kan hända. Om jägaren dessutom är ute och strövar i skogen, ty de tycks ströva runt i skogen de flesta dagarna om året, med sin hund, okopplad, så får de faktiskt skylla sig själv. Det är dock synd om hunden som har så vårdslösa ägare.

Jag har vuxit upp med allehanda hundar och djur. Vi har haft får och lamm alldeles i närheten av en skog. Vi har till och med haft fåren i skogen vid flera tillfällen under någon form av sommarbete. Varg har gått ca 200 meter ifrån den platsen, men inget har hänt. Någonsin.

Varför anser jägare att skogen är deras egen privata egendom? Är det för att vargen är en konkurrent när det gäller tillgången till älgkött? Ja, kanske är det så att jägarens tankeorgie över det köttberg som kan komma att finnas i frysen, mot all förmodan skulle vara mindre för att vargen livnärt sig på älgarna. Stackare.

Jag tycker naturligtvis att man ska få försvara sig själv och sin egendom. Men det betyder inte att gå bärsärk på alla vargar som potentiellt skulle kunna döda hundar eller får. Det vore som att skjuta sig själv för att man är man, och därför en potentiell våldtäktsman.

Min teckning av Van Gogh får på något sätt symbolisera det hela. Han sköt sig själv.

1 kommentar: