fredag 3 december 2010

Apple Slice


Jag häpnar, det är bara -5 ute. Just nu sitter jag bekvämt i den fåtölj som vi fått av Andreas. Den är skön att sitta i. En perfekt läs- eller målarfåtölj. I hörnet står även ett gigantiskt kattdjur av okänt slag. Jag tror att det är en leopard. Ja, en uppstoppad alltså. Den håller mig sällskap. På något sätt påminner den om den stigmatiska Sfinx jag träffade på i Kroatien. Kanske är det en långväga hälsning därifrån.
Matko fyller år idag. När han kommer hem ska han få presenter och bli ompysslad. Sen ska vi dricka öl. Det blir perfekt.
Tydligen dröjer det en vecka med den där flytten. Fuktskada i badrummet som de håller på att fixa nu. Jag hoppas bara att lukten försvinner...

Jag känner inspiration i kroppen. Det har blivit rätt många stilleben nu, och jag har inga planer på att sluta. Men jag tror att jag vill prova på något annat också. Kanske landskap. Jag vill använda tjockt med färg och komma tillrätta med nyanser och kontraster.
Jag har målat på pannåer den senaste tiden. Förr hatade jag det, men nu gillar jag att måla lite mindre. Äpplen är nog min favorit att måla. Kanske är det så för att det även, rent bibliskt, är min Nemesis. Jag är inte religiös. Men jag dras till det mytologiska i religioner. Jag gillar mystiken och symbolismen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar