onsdag 2 februari 2011

Leva livet genom porträtt


Onsdag. Morgontröttheten ligger som en dimma. Det är dags att brygga starkt kaffe och vakna till liv. Matko åkte iväg på en intervju, i Uppsala. Jag sitter här hemma och håller tummarna.
I måndags var moder här i Uppsala. Det var riktigt trevligt. Vi hann med både kultur och shopping. Fick visa henne nya lägenheten också, som jag tror att hon gillade.
Jag och Matko var kulturella och gick på Bror Hjorts hus förra helgen. Det var utställningar med porträtt av Gustaf Fröding. Jag hade med mig skissblocket och tecknade av några målningar. Det var många som var bra. Stig Olson, hade gjort två som jag gillade bäst. De var levande, och fyllda med kol.

Jag har också målat porträtt. Jag såg en dokumentär en kväll, som hette "Leva livet". Den handlade om Pia Sjögrens liv. Ett team hade följt henne, från att hon var missbrukare som bodde på gatan, till att hon tog sig därifrån och nu hjälper andra som lever som hon har gjort. Jag fängslades av att hon var så stark och karismatisk. Jag blev nöjd med porträttet. Visst, jag lade till lite detaljer och så för att förtydliga hennes drag. Men det blev bra.
Jag tror att jag ska skicka det till henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar