måndag 13 augusti 2012

Konstorientering i ensamheten

En djupdykning in i konsthistorien. Svensk konst är på sina håll underskattad. Det finns många duktiga, svenska konstnärer i vår historia, men det är namn som , Anders Zorn, Bruno Liljefors och Carl Larsson som dominerar i de flesta svenskars sinnen. ABC-konstnärerna håller i sig. Inget fel på dessa, men det finns mycket mer. 1900-talets konstnärer som Siri Derkert, Vera Nilsson, GAN och för att inte tala om alla konstnärsgrupper som sprang fram ur sin tids anda.

Visst är de kända, men det finns mycket mer att hämta hos dem än enbart deras konst. Livsåskådanden och upplevelser speglar sig i deras konstnärskap och deras uttryck. Siri Derkert med sina snirkliga och hårda porträtt lockade till skratt, uppror och hätska debatter. GAN lät sina förbjudna, homorelaterade tankar lysa igenom i sin konst, med atletiska matroser och en längtan efter ett ouppnåeligt liv.

Jag känner mig lite kluven till vad det är som jag vill berätta med min konst. Ibland vill jag faktiskt säga något, men då och då målar jag mer för att skönheten i penseldragen ger en oerhörd eufori. Att försöka skapa en skön bild kan räcka för att stilla kliandet i fingrarna. Jag behöver inte måla för att det finns en ångest eller längtan djupt i själen som måste få komma ut. Ibland kan jag måla för att jag finner det avkopplande, roligt, och för att det om det sig vill, även kan glädja andra.

Men det finns tankar och idéer som rullar runt inom mig, som också ska få komma ut.
Jag är så ombytlig i mina tankar och i min kreativitet att jag vill prova så mycket och så många olika uttryck. Därför kan det kännas spretigt och vekt när jag blandar akvareller, illustrationer och oljemålningar i helt olika stilar. Men det är fortfarande ett sökande, och det måste jag komma ihåg.

Målningen ovan är en tolkning av en oroshimmel. Ett oväder rullar sakta in och det lilla huset mitt i ingenstans,  påminner om ensamheten hos människan. Men samtidigt är det en plats för trygghet, när ovädret sakta kommer. Ensamheten är en styrka hos individen.

4 kommentarer:

  1. It could possibly be the little house on the prairie...

    SvaraRadera
  2. Adam, du är så duktig på att skriva och måla! jag beundrar dig!

    SvaraRadera