söndag 19 augusti 2012

Utsikt över Slussen, enligt Hjertén

Värmebölja. Vi har liksom sovit oss igenom den här värmen. Levt på natten och sovit på dagen. Jag har målat, och inspirerats av Hjertén. Hennes värme och ton har smittat av sig. Men det är en sådan renhet i hennes färger. Jag ville också måla lite så, med värme och fauvistisk fräschör.

imorgon fyller jag år. Då blir man vuxen, på papper. Matko pysslade med presentinslagning medan jag diskade. Paket, tänka sig! Senare under dagen blir det att baka en fantastisk banankaka, med choklad. Jag var osäker på banankaka, liksom banan, hur kul är det? Men det var grymt gott.

Jag dricker varmt kaffe i värmen.

Jag målade en slags parafras av Sigrid Hjerténs målning "utsikt över Slussen".
Det blev avskalat men med hennes färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar