onsdag 14 april 2010

Oh la la - In french


Det har varit en fin vecka, vilket inneburit allldeles för lite flitigt studerande. Men jag får ta igen det helt enkelt. Idag blir det att koncentrera sig på Europa, Frankrike och Napoleon. Vilket genast för mig till helgens aktivitet. Bio. Vi såg Gainsbourg. Jag tyckte till en början att den var väldigt seg och långdragen. Men den var på sitt sätt vacker. Det gick en rysning längs ryggraden när jag hörde tonerna av "Bonnie et Clyde". Jag undrar hur många cigaretter som röktes under inspelningen. Det var i alla fall tillräckligt många för att jag skulle bli sugen på att röka en själv.
Det var en varm och solig dag igår, vilket resulterade i en fika på stan, Kaffe och glass. Det har varit mörkt och kallt i över ett halvår och det känns som att insidan tinar upp nu när våren är här. Det är först nu efter all snö som man inser att man bor så långt norrut man kan komma, rent kontinentalt. Något annat som jag inser är att jag vill dricka rom och njuta av solen. Men det kommer jag att göra i sommar. Och får vi ingen solig sommar kommer jag ändå att njuta av regnet, av molnen och det gröna gräset. Då kommer jag att teckna under ett regnsmattrande plåttak och dricka rom med is. Vackra tankar.
Jag har målat rödhåriga damer, inspirerad av Gainsbourg. Akvarellen har tagit över. Mina ryska färger dominerar mig helt enkelt.

1 kommentar: