måndag 18 oktober 2010

En tid för blått


Det är en Picasso-dag. En blå dag. Molnen ligger tunga. Men det betyder att det är lite varmare ute. Jag ska snart bege mig ner på stan för att scanna några bilder. två till Kim och en till Leo. Jag har hunnit dricka två koppar kaffe men jag vill ha mer. Trodde jag skulle vakna med dimmigt huvud idag, för att jag vaknade till och somnade om. Men jag känner mig klar.
Jag ska försöka vara duktig och göra klart några teckningar idag. Men Picasso lockar också. Jag vill måla i blått och ockra. Jag vill använda grått och mjuka, dova toner.
Det blir att använda en helt ny palett.
Kråkorna börjar komma, de betraktar och pickar mig i tinningen. Just nu känns det bra, och skatorna finns i närheten.


Under en kråkas intensiva blick
Försvinner det där säkra och konkreta
Det är de abstrakta skatorna, de lekfulla vita
Som besitter en längtan, en följetong
Mot ett verkligt mål.

Jag ska måla i vintertoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar