torsdag 16 februari 2012

Bakom penseldragen


Jag har drömt de senaste dagarna. Det är konstiga drömmar med jättar och barndomshem och döda hundar. Jag skulle nästan vilja ligga på en divan och låta Jung analysera mina drömtankar. Det är när morgonen kommer som drömmarna blir så där konstiga. Det är mellan det vakna tillståndet och det slumrande som drömmarna kommer fram. Då formas de och verkar. Jag vet inte vad en jätte har för symbolik i min inre värld. Auktoritet? Någon äldre släkting? Jag vet inte.

På lördag flyttar Matko ner till Malmö. Det är lite kaotiskt, men samtidigt spännande. Det ska nog inte dröja så länge förrän jag dyker upp nedåt landet jag också. Välkomna våren i söder, det kan ju behövas med tanke på all snö som vräkts ner här i Uppland. Jag gillar inte snö. Jag är inte ens säker på att jag var så förtjust i snön som barn heller. Alla obligatoriska skidåkningar i galna spår och snöbollar som kramats till is och som naturligtvis träffade i ögat. Nej tack.

Orkidéerna blommar i fönstret. Jag håller mig till stilleben. Målade någon handdrejad skål med frukter. Men den blev svag. Jag gillar färgerna och penseldragen, men på ett realistiskt plan är den lite småjobbig. Men den ska ju inte vara realistisk heller.
Den ska bara vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar