måndag 6 februari 2012

skivor av liv


Jag hittade en gammal bok i min bokhylla som jag nästan helt hade glömt bort. Det kommer att bli mycket sådant. Bortglömda saker som åter kommer till daga. Jag har egentligen inte läst den helt, bara styckevis här och där eftersom jag behövde delar av den till en uppsats. Men nu funderar jag på att försöka läsa den helt, bara för att göra mig själv lite... vettigare? Boken heter "Thinking about exhibitions" och jag kommer ihåg att det fanns ganska många glödlampor i den. Jag tror att det är dags att tvinga sig själv till lite nyttig kunskap. Nyttig i den mening att jag faktiskt har en examen i konst, och därför borde upprätthålla någon slags filosofisk vishet inom ämnet.

Nu i februari är det utställning på Waldemarsudde med Eugène Jansson - Blå skymning och nakna atleter. Blåmålarens verk kommer alltså fram i ljuset. Det är en utställning som jag gärna vill se, för jag beundrar hans verk. de är kraftfulla, Van Goghiskt inspirerande och väldigt utlämnande. Med tanke på att han målade sina förbjudna tankar förklädda till dimhöljda nattäventyr och nakenstudier så ger de lite mer i sitt budskap. de visar en längtan och en hemlighet.

Just nu målar jag inte så många hemligheter. Det blir abstrakta och naiva stilleben, bara för att få prova på färgerna och känna in dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar