torsdag 2 september 2010

Pastell i September


Fönstren skallrar. Vindarna försöker ta sig in. Jag känner mig så där seg i huvudet som bara en allt för sen uppstigning ur sängen kan vara orsak till. Men till mitt försvar så gick jag faktiskt upp tidigt igår för att bege mig till introduktionen till kursen i skriftlig kommunikation och senare till entreprenörskapskursen som hölls i universitetshuset. Det kändes bra. Motiverande. Som att jag en dag kommer att ha mitt galleri någonstans. Jag kanske inte kommer att tjäna en massa pengar till en början, men vafan. Man får lösa det på något sätt.
Jag har frossat i konstnärsbiografier de senaste dagarna. Eugène Jansson,Siri Derkert, Isaac Grünewald och Sigrid Hjertén är personerna som fått stå i centrum. Jag gillar Eugène Janssons blåa målningar. Nattmotiv över Stockholm. Han var homosexuell och målade nattmotiven som en förlängning av sitt eget jag, där de mörka motiven symboliserade hur homosexuella fick smyga omkring om nätterna, dolda i mörkret för att kunna leva ut sin sexualitet. Någon berättade för mig att efter att han kommit ut som homosexuell började han måla dagmotiv istället.

Jag har målat en hel del. Några oljemålningar, en och annan akvarell, men jag hittade mina pasteller igår och försökte mig på att behärska dem. Det är svårt. Alla mina motiv blir barnsliga försök till att återskapa något halvverkligt. Men jag gillar dem ändå. Jag gillar färgerna och styrkan i deras intensitet. Jag gjorde ett försök till att teckna av Matko igår. Han var inte alls lika hård och bestämd som det ser ut.

Jag är en mästare på att sprida böcker, färger och papper över hela lägenheten. Det har jag alltid gjort. Jag ska försöka mig på en städdag och plocka undan mina saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar