tisdag 16 februari 2010

Att brista ut


Snön ligger i drivor. Jag gillar inte snö. Den breder ut sig i en oändlighet och tynger ner världen med sin närvaro. Oskuldsfullt vit glimmar den i månader, men sen när den sakta drar sig undan lämnar den marken och naturen våldtagen, i ett smutsigt och lerbrunt tillstånd.

På något sätt känner jag ett samband med Karin Boye och hennes bristande knoppar. Jag känner en ljuv och smärtsam förståelse kring våren, transformationen och den längtansfyllda skräcken i att utvecklas. Det är en förändring i luften som inte går att stoppa. Solen kommer snart tillbaka till oss och till björkarna som längtar efter att få bli vidrörda av en smeksam värme, så att knopparna kan växa och brista. Visst vill väl vi också brista, ja vi vill växa oss starka och nyfikna för att ge oss hän åt världens alla prövningar. Vi vill insupa allt, både ont och gott för att i eget tycke och smak föreställa oss en rimlig balans i det vi kallar verkligheten. Vet du vad din verklighet är? Jag föreställer mig den som oändliga trådar, manetliknande, som tvinnar sig samman med varandra och interagerar för att komma vidare.

De fysiska knopparna hos mig har brustit ut för länge sedan, men hur är det med de konstnärliga? Är de lika unga och späda som i Fröken Boyes verklighet? Jag vill tro att det är så. Förhoppningsvis vissnar de inte som de fysiska utan är försiktiga och trevande men ändå nyfikna.


Kirke var en mästare på att förvandla verklighetens friska bris till en grå dimma. Hon kunde ändra vävens mönster och djurens blick för att hon förstod sig på nyanserna i livet. En man kan lika gärna vara ett svin och en kvinnas tunga fräta som av gift. Det är nyanserna som gör skillnaden.

1 kommentar:

  1. Jag gillar inte heller snö. Tonvis av det - överallt - nästan bortom hoppet om att det nånsin ska smälta och försvinna... och när det väl börjar smälta förvandlas det till någon jordblandad sörja som, i värsta fall, kan frysa till is över natten, lämnandes otrevliga överraskningar åt både bilister och andra morgonen därpå. Men, för att för ovanans skull vara positiv så ser snön, faktiskt, till att ljuset sprider sig i massor i en, annars, mörk vinter... Det är skönt.

    Snön finns faktiskt även som skydd åt naturen! Snarare än att "bara våldta den" och allmänt vara livsfarlig, så ser den till att hålla temperaturen (relativt) hög jämfört med omgivningen! En skyddande isolering mot en brutal kyla, för allt som finns och lever under jorden! Lite romantiskt iaf ;)

    Men, för det mesta så är det bara en symbol för svidande, förfrusna, öron och blöta, frusna, fötter... behovet av dubbla(!) långkalsonger... risken för att glida iväg och ramla... behöva vänta på bussen medan det gör ont att andas av den kalla luften...

    Nyanser, nyanser!

    Förresten: vilken fantastisk teckning! Fan vad bra du är! *sjukt stolt* Kanske kommer jag aldrig att förstå symboliken i dess fulla mening (så som din konst förtjänar), men jag uppskattar det på mitt egna sätt (så gott jag bara kan)! Det är riktigt awesome! ...och skuggningen ger det en så sjukt snygg djup! Fan vad bra!

    SvaraRadera