måndag 15 februari 2010

The sons of Janus


En dåsighet har lagt sig över mig. Antagligen för att jag sov alldeles för länge och för att min nypeppade energi till att gå på föreläsning utbyttes till apati när jag upptäckte att allt var inställt idag. Det blir kaffe och äggröra istället. Sen ska jag besöka Andreas som i just denna stund kränger damattrialjer i Sandras butik.

Jag hängde lite i ateljén igår och försökte komma fram till något bra motiv till beställningsuppdragen, och jag tror att jag lyckades. Verona Grönjord och Cyprisk Umbra fick dominera. De brukar dominera mig, men det blir bra. Jag ska snart slita mig ifrån de färgerna och bli upptagen av någon annan istället. Solen lyser och rimfrosten glittrar. Det är en vacker dag och jag lyssnar på La Roux.

Jag har tecknat, som vanligt. Det blir mycket mytologi, som vanligt. Jag slukade mytologi när jag var liten. Jag läste bok efter bok tills det inte fanns några fler i det lilla, men faktiskt utmärkta, biblioteket på den lilla skolan ute på landet. När jag läst allt som fanns började jag om och läste dem igen. Ni vet vilka böcker jag pratar om, Hjältar och monster på himlavalven och nordiska trollkarlar och myter. Min lillebror är likadan, precis som jag. Precis som jag i ALLT, som min far en gång utryckte det. Ja kanske.

Jag har skildrat Janus söner. Janus, den romerska guden med två ansikten, som förknippas med passager och att träda in i nya aspekter. Det finns ett förflutet och en framtid, det finns två aspekter. Kanske är det samma sak med bröder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar